Vitlök som fettförbrännare

13 april 2016
Vitlök som fettförbrännare

Fungerar vitlök som en fettförbrännare? Det finns en hel del bevis för att vitlök både kan stimulera fettförbränningen och hindra fettinlagring.

De flesta studier hittils har bestått av cell- och djurstudier men ganska nyligen kom den första studien på människor ut. Läs vidare och få reda på vad man kom fram till…   


Mekanismen bakom vitlökens effekt
Mycket tyder på att vitlök kan kan stimulera fettförbränningen och hidra fettinlagring. I en studie på feta möss (som gjorts feta med en hög-fettdiet) resulterade 7 veckors tillförsel av ett vitlökstillskott i att mössen minskade i kroppsvikt och fettmassa (Lee M. et al). I den nämnda studien minskade vitlökstillskottet uttrycket av adipogena (”fetma bildande”) gener i fettväven och ökade samtidigt uttrycket av UCP (Uncoupling Protein) i flera vävnader. UCP är ett protein som kan öka termogenesen ("värmeproduktionen") genom att minska effektiviteten i cellernas energiproduktion. Det sker genom att UCP ”frikopplar” den energiutvinnande processen i mitokondrierna (cellernas energikraftverk), vilket resulterar i att man då "eldar för kråkorna" och en stor mängd energi försvinner som värme (Bild 1). Energin kommer från det fett som finns lagrat i fettväven.

UCP

Bild 1: Protoner flödar in genom UCP istlället för ATP-syntas (vilket sker i normala fall) och därmed utnyttjas inte flödet till att generera ATP. Detta är en ”frikoppling” av den energiutvinnande processen i mitokondrierna. Energin försvinner som värme.

Fungerar det på människor?
I den första humanstudien på området, publicerad i början av 2016, gavs försöksgruppen två vitlökstabletter (med 400 mg vitlökspulver var) per dag medan kontrollgruppen fick två placebotabletter. Efter 15 dagar kunde man konstattera att försöksgruppen hade tappat mer i vikt och fettmassa än kontrollgruppen (Soleimani et al.) Betyder det att det nu är vetenskapligt bevisat att intag av vitlök kan hjälpa människor att gå ner i vikt och fetmassa? Nej, inte riktigt. Resultaten är väldigt intressanta men ska tas med en nypa salt. Det fanns nämligen en del svagheter i den aktuella studien. Bland annat metoden man använde för att mätta deltagarnas energiintag och fysiska aktivitet (frågeformulärer) och metoden som användes för att mäta förändring av kroppssammansättning (BIA). Dessa metoder är inte de mest tillförlitliga.

Avslutningsvis
Om vitlök verkligen har samma effekt på människor som på möss är något som framtida studier får visa. Det är möjligt att vitlök verkligen kan öka fettförbränningen. Så i väntan på resultat från nya humanstudier kan det vara värt att ha på lite extra mycket lök i maten, ”för säkerhets skull”. Om inte annat så gör det maten godare.

Referenser:
Lee M. et al. Reduction of Body Weight by Dietary Garlic Is Associated with an Increase in Uncoupling Protein mRNA Expression and Activation of AMP-Activated Protein Kinase in Diet-Induced Obese Mice .J. Nutr. 2011 141: 1947-1953

Soleimani et al. Effect of garlicpowder consumption onbodycomposition in patients with nonalcoholic fatty liver disease: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial . Adv Biomed Res .2016 Jan 27;5:2.


Skrivet av:  Antonio Villanueva, Nutritionist (MSc.) och lärare på IPTAs utbildning till Diplomerad & licencierad Kostrådgivare  och Licencierad Personlig Tränare (PT)