Allt om protein 3: Pulver vs. mat

22 april 2016
Allt om protein 3: Pulver vs. mat

Pulver vs. mat. Vilket är bäst? Är det absolut nödvändigt att äta proteintillskott i pulverform eller räcker det med vanlig mat för att uppnå maximal effekt av träningen? Båda alternativen har sina fördelar och nackdelar. Läs vidare så får du veta vad som är bäst för just dig...

Den här artikeln är den tredje i serien "Allt om protein". Om du har missat de tidigare artiklarna i serien,  Allt om protein 1  och Allt om protein 2 , rekommenderar vi dig att läsa dem nu. 

Argument till stöd för vanlig mat

Idrottare har vanligtvis ett högre proteinbehov än stillasittande individer. De flesta får dock i sig tillräckligt med protein via kosten eftersom ett högt energiintag också leder till ett högre proteinintag. De flesta behöver därför inte ta några tillskott för att få i sig tillräckligt med protein. Det finns specifika grupper av idrottare (oftast sådana med ett lågt energiintag) som liger i riskzonen för låg proteinintag. Det är bland annat kvinnliga gymnaster, dansare eller idrottare som försöker att gå ner i vikt. För dessa kan proteintillskott vara ett alternativ.

Ett flertal proteinrika livsmedel har visats ge en hög aktivering av proteinsyntesen. Några animaliska proteinkällor som studerats är biff, ägg och mjölk. Vegetabiliska proteinkällor som studerats är soya, ris och vete. Den enda av dessa som använts i långtidsstudier i sin naturliga form (ej i pulverform) är mjölk. Mjölk är en källa till högkvalitativt protein och flera studier visar att intag av fettfri mjölk efter styrketräning främjar ökningar i fettfri massa (1).

I en studie där effekten av intag av fettfri vs. standard mjölk på proteinsyntesen jämfördes visade det sig att intag av standard mjölk efter styrketräning ledde till en högre stimulering av proteinsyntesen än intag av fettfri mjölk (2). Skillnaden kan antas bero på skillnaden i energiinnehåll.

De finns de som menar att proteintillskott inte är ”riktig mat” och menar att de är artificiella produkter. Det är inte riktigt sant. I själva verket består proteintillskott av isollerade fraktioner av naturliga livsmedel som ägg, mjölk, soya mm. Det tillsäts dock ofta en hel del tillsatser (artificiella sötningsmedel, aromämnen och andra tillsatser) i många proteintillskott. Dessa är en ofta nödvändiga för att maskera det isollerade proteinets inte så angenäma smak. Tillhör man dem som vill undvika tillsatser så är det en anledning till att istället för tillskott välja proteinrika livsmedel.

Whey Protein